Katsauksessa uutissivustojen ulkoasut – mikä on muuttunut ja miksi sillä on merkitystä?

Ux-suunnittelun ja palvelumuotoilun lisäksi sekä niihin liittyvänä asiana olen kiinnostunut erityisesti verkkosivujen suunnittelusta. Omista taustoista johtuen halusin kirjoittaa artikkelin uutissivustojen designista ja samalla yrittää havaita niihin liittyviä trendejä.

Uutissivustojen voi sanoa edustavan hyvin sitä, miten tavallinen käyttäjä näkee netissä, sillä Ilta-Sanomat, Iltalehti, Yle, Helsingin Sanomat ja MTV ovat tässä järjestyksessä maamme luetuimmat verkkosivustot. Viimeiset pari vuotta ovat olleet lisäksi kansainvälisestikin erityisen aktiivista aikaa uutissivustojen ulkoasu-uudistuksissa.

Moderneista layouteista on keskustellut mm. The Web Ahead -podcastin juontaja Jen Simmons, joka avaa hyvin taustoja nykyisten peruslayoutien takaa. Vuosikymmenen vaihteessa ja sitä ennen suosiossa oli erityisesti blogeista alkunsa saanut layoutin jaottelu kahteen tai kolmeen kolumniin, jonka vaikutus näkyy edelleen useissa uutissivustoissa. Simmons haastaa perinteisen ajattelumallin kehottamalla ottamaan inspiraatiota esimerkiksi aikakauslehdistä.

Suomessa perinteistä layout-asettelua edustavat erityisesti uutissivustot Iltalehti ja Ilta-Sanomat. Hieman uudempaa näkemystä edustaa mm. syyskuussa uudistetut Yle Uutisten verkkosivut, joissa ei ole lukittauduttu sisältö ja reunakolumnit -ajattelupaan. Yksioikoinen kolumniajattelu on Ylellä rikottu ja layout-asettelu vaihtuu sivuston edetessä. Ylen ulkoasua voisikin kuvata ainakin Iltalehteen ja Ilta-Sanomiin verrattuna jopa raikkaaksi. Saman suuntainen kehitys on ollut havaittavissa Helsingin Sanomien verkkosivuilla, jotka uudistettiin toukokuussa. MTV:llä on puolestaan käytössä malli, joka sijoittuu jonnekin Ilta-Sanomien ja Ylen ulkonäkömallien välimaastoon.

 

Vasemmalla Iltalehden layout-malli ja oikealla Ilta-Sanomien layout-malli.

Modernimpi tyyli esimerkiksi Ylen ja teknologiasivusto The Vergen tapaan.

Uusin trendi uutissivustojen layouteissa vaikuttaisi olevan se, että uutisia listataan pelkän otsikon avulla melkein koko näytön leveydeltä peräkkäin. Yle Uutisten ja HS.fin lisäksi esimerkkinä tästä voisi pitää marraskuun alussa uudistettuja The Vergen verkkosivuja. Samalla näyttäisi siltä, että vaikka responsiivisuus on ollut kova juttu jo ainakin 3-4 vuotta, niin sivustouudistuksia perustellaan edelleen erityisesti paremmalla mobiilikäyttökokemuksella. Mobiilikäytössä uutisotsikoiden listaus riveittäin peräjälkeen onkin varmaan järkevä tapa, mutta työpöydillä tapa ei vaikuta optimaaliselta tilankäytöltä.

Vuonna 2015 sivustonsa uudistivat mm. BBCCNNThe Guardian, The Wall Street JournalThe Washington Post ja The Huffington Post. Sivustot perustelivat uudistuksia responsiivisuuden lisäksi mm. paremmalla videotuella, sivuston nopeuttamisella ja sosiaalisen median paremmalla hyödyntämisellä. Useimmissa tapauksissa sivustouudistusta on valmisteltu useiden vuosien ajan.

Oma lukunsa on uutissivustoille ilmestyneet yksittäiset longform-jutut. Näissä peruskaava vaikuttaisi olevan erityisen iso aloituskuva, yhdellä kolumnilla oleva leipäteksti ja kikkailu sivunvaihtelujen ja jutun sisäisten kuvien kanssa. Parhaimmillaan longformeista syntyy erittäin näyttävää jälkeä, kuten esimerkiksi Jatkoaika-sivuston erityisjutut osoittavat. Vaikka jutut saattavat tuntua aluksi melko kokeellisilta, on näin web design -intoilijana ollut ilahduttavaa nähdä kehityssuunta, jossa perinteiset kaavat rikotaan ja isommatkin näyttökoot huomioidaan.

Maininnan arvoista on, että Webby Awardseissa kansansuosikkipalkinnon voitti The Intercept ja Webby-raadin palkinnon The New York Times. Vuonna 2014 uudistettu nytimes.com edustaa näistä perinteistä yhdysvaltalaismediaa, jossa etusivu on erittäin tiivis ja tekstivetoinen. Sivuston erinomaisuus onkin rakenteessa ja yksittäisten artikkeleiden esittämisessä. The Intercept -sivustolla on puolestaan rohkeampi lähestymistapa, jossa yksi artikkeli voi määritellä koko etusivun teemaa.

Uutissivustoilla web designin kehitys näkyy entistä isompana rohkeutena käyttää korkealaatuisia ja isoja valokuvia jutun seassa. Jättikokoiset kuvat ja tyhjän tilan käyttö tekevät sivuista skrollattavia ja pitkiä. Trendi on verrattain uusi ja hakee siksi ehkä vielä muotoaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *